Online vinhandel investerer i digital løsning, der skal forhindre unge under 18 år i at købe alkohol online.
Esben Kjærgaard Sønderby er bæredygtighedsdirektør i Østjysk Vinforsyning, som står bag brandet Vinoble med ca. 40 fysiske vinbutikker og tilhørende webshop.
Indtil nu har hans kunder blot skullet trykke på en knap, der spørger, om man er over eller under 18 år for at købe vin og spiritus.
Den løsning bliver nu erstattet af Signaturgruppens MitID-verificering, så butikken sikrer sig, at kunder rent faktisk er over 18 år.
”Vi har som B-Corp-certificeret virksomhed skrevet under i vores formålsparagraf på, at vi vil være ansvarlige. Jeg ser et kæmpe hul i hele den her diskussion, hvor det er så nemt som ingenting for et ungt menneske at gå forbi den her pop-up, hvor der står: Er du 18 år? Vinoble.dk ønsker ikke at sælge alkohol til unge under 18 år, og det kan jeg kun garantere, hvis jeg får den her aldersverifikation med MitID,” siger Esben Kjærgaard Sønderby, der som medejer af en af markedets førende vinimportører også ønsker at sende et signal til politikerne om at gøre aldersverificeringen til et lovkrav.
”Ingen har bedt os om det, men det burde være lovbestemt, at når man nu har teknologien til det, så få det indført ved lov for at få lukket den kæmpe ladeport,” siger han.
Adgangen til Vinobles web-butik beskyttes med MitID, der anvendes til autentifikation af brugeren. Således ved man præcis, hvem man lukker ind i sin digitale tjeneste. Slutbrugeren kan dermed ikke gemme sig bag en falsk identitet. Når kunden på vinoble.dk gennemfører MitID-autentifikationen, returneres en række verificerede data om brugeren til Vinoble, herunder alder og fødselsdato. Dermed får Vinoble sikkerhed for, at brugeren er over 18 år, og man kan dermed lukke brugeren ind i webshoppen for at handle.
Esben Kjærgaard Sønderby kan iagttage, at man sender såkaldte mystery shoppers ud i butikker, som sælger alkohol for at kontrollere, om fysiske butikker sælger alkohol til unge under 18.
”Politikerne bør også gøre noget ekstra for at undgå, at der bliver solgt alkohol via webshops i Danmark. Lige nu er det bare alt for nemt,” siger Esben Sønderby.
Direktøren er glad for at have investeret i en abonnementsløsning til digital verificering af kunderne online. MitID-løsningen er leveret af Signaturgruppen gennem Østjysk Vinforsynings samarbejdspartner Tangora.
”Alle, der handler med spiritus og vin, burde investere i et sikkert login,” siger han.
“Det er vi 100 pct. enige i, og med Vinobles Tangora lowcode-platform var opgaven løst på tre-fire timer," siger Jens Westphall, som er digitaliseringskonsulent hos Tangora.
Vinoble er kunde hos Tangora, som arbejder med digitalisering, web og integration mellem IT-systemer.
Tangora har et samarbejde med Signaturgruppen om at anvende MitID i disse integrationer hos virksomhedens kunder.
Alle tjenesteudbydere skal gennem en broker for at kunne tilbyde log-in og signering med MitID til deres brugere. Brokerkonceptet er bl.a. introduceret for at øge sikkerheden i MitID og for at gøre integrationen nemmere for tjenesteudbyderne. For at blive certificeret skal en broker leve op til høje krav om f.eks. sikkerhed, forretningsførelse, rapportering, databehandling, support og garantier.
Signaturgruppen er en blandt fem danske MitID-brokere på markedet.
Vil du vide mere om Signaturgruppens broker-løsning, så kontakt:
Susan Kit Hansen
Key Account Manager